Mitt första inlägg

Det här är mitt första inlägg på min nya blogg. Jag har bloggat sporadiskt förut, senast på enlitenfamilj.blogg.se och ni ser ju att det var ett tag sen det kom något inlägg på den adressen. Så det här får bli en nystart, för det är ju egentligen det som håller på att ske i mitt liv nu. En nystart.
 
Jag har varit överviktig hela livet. Jag var en stor bebis när jag föddes, och på den vägen har det väl varit. Jag hade väl ett par år i tonåren då jag låg på normalt BMI, men jag minns att jag som 16-åring passerade 90-kilosgränsen och sen har det fortsatt uppåt. 19 år gammal blev jag gravid med mitt första barn och då gick jag upp nästan 30 kilo. Jag gick ner nästan allt mellan graviditeterna genom Viktväktarna, soppdieter, LCHF och promenader, men sen blev jag gravid igen. Gick inte upp massor senaste gången, och jag gick ner allt efteråt. Men sen tickade vågen på och till slut vägde jag lika mycket som jag gjorde när jag var som störst efter första barnets graviditet. Det är där jag är idag. 126 tunga, jobbiga, ohälsosamma kilon som jag inte vill dras med. Jag är fortfarande ung, 23 år fyllda sen i september och många tänker nog på om jag faktiskt testat allt. Och ja, jag har testat allt. Men det är samma visa. Ner fem kilo, upp sju. Ner tio kilo, upp femton. Så har det alltid varit. Mitt problem sitter i maten. För stora portioner, småätande, tröstätande. Jag vet ju mina problem, men ändå så är de inte så lätt att bara ordna till i en handvändning.

Därför tar jag hjälp av detta hjälpmedlet. För ett hjälpmedel är det, ingen quick fix, det är jag mycket väl medveten om. Det är inte bara att opereras och sen är allt bra. Det blir jobb. Jobb för att tappa fett och inte muskler, jobb för att lära sig att äta rätt efteråt och jobb för att inte tillåta sig själv att gå upp den vikt man förlorat. För det går att göra. Det går att tänja ut tarmen så att den fungerar som en magsäck efter operationen, men det gäller att man inte tillåter sig till det! Jag har också sagt hej då till all läsk, för det enklaste sättet att bli överviktig igen är att dricka sig fet.
 
13 mars är datumet för min operation, 30 dagar bort. Det kommer bli 30 ganska tunga dagar eftersom jag kommer gå på flytkost med start ifrån idag, men det är 30 dagar av ett helt liv. Det ska nog gå bra.
 


Kommentarer
Karin

Det är klart att det går! De första dagarna är skitjobbiga men försök dricka vatten när magen knorrar och tänka på något trevligt (ha målet i sikte! Själv har jag alltid haft varm och solig semester med familjen i tankarna). Sedan vänjer man sig! Och klaga klaga klaga när det känns tungt så att vi kan hjälpa dig att bära! Kram!

Svar: Jag får dricka vatten, the, kaffe, bubbelvatten och buljong mellan shakerna, så det ska nog gå bra. Men jag får tänka mig för, jag var nyss på väg att bre en macka åt mig själv.. Men det är ju bara första dagen än så länge, så det sätter väl sig till slut! Modifast har ju choklad- och vaniljpudding att äta också, så det är ju skönt att ha något matigare att äta.
Madeleine

2013-02-11 @ 16:15:42
URL: http://sodraringvagen9.blogspot.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

levalangre.blogg.se

Denna blogg heter Leva längre, eftersom det är vad den handlar om. Den handlar om mitt val att genom en GBP-operation få tillbaka mitt liv från fetman. Mitt val för att kunna leva ett långt och aktivt liv med min sambo och mina två barn.

RSS 2.0